Inkább Töröcskei István bankját támogatja az állam, mintsem a rokkantakat! Sokkal inkább a lebonyolító Széchenyi Bank vezette konzorciumot, mintsem a mozgáskorlátozottakat támogatja az állam furcsa autóvásárlási konstrukciója.

Rendeleti úton a háromszorosára, 900 ezer forintra emelte június végén a kormány azt az összeget, amellyel a súlyosan mozgáskorlátozott személyeket támogatja új autó megvétele esetén. Egyúttal a használt autó vásárlására fordítható summát is megduplázta, amely így az ár 60 százalékában maximált 600 ezer forint lehet. A felhasználható összeg 2011-re 620 millió forint volt, az idén 1 milliárd lesz. Igény van bőven: júniustól októberig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) 681 új és 2750 használt jármű vásárlásának szándékát regisztrálta.

A megszorítások időszakában szokatlan állami bőkezűség azonban olyan megkötésekkel párosul, amelyek a legtöbb igénylő számára lehetetlenné vagy értelmetlenné teszik a támogatás igénybevételét. A jogosultak köre is szűkült: immár csak a születési rendellenesség következtében mozgáskorlátozottak kaphatnak támogatást, a balesetesek nem. Ennél is furcsább eleme a konstrukciónak, hogy az új autók közül kizárólag a Suzuki Swift 1.2 GLX típust lehet állami támogatással megvásárolni, amelyben nincs automata sebváltó, nagyobb kerekes szék szállítására pedig a méreténél fogva alkalmatlan ― amint arra a Mozgáskorlátozottak Egyesületei Országos Szövetsége korábban felhívta a Nefmi figyelmét. Ráadásul a kedvezménnyel nem lehet bármelyik Suzuki-márkakereskedőnél vásárolni, csak a minisztérium pályázatán nyertes konzorcium tagjaként szereplő M1 Autó Planet Kft-nél.

A Nefmi a kormányrendeletben rögzített minimális, 15 napos időt hagyta a szereplőknek arra, hogy az október 3-án közzétett pályázatra ajánlatot tegyenek. A dokumentumok alapján ez alatt a 15 nap alatt szerveződött meg a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt., a Magyar Suzuki Zrt., az M1 Autó Planet Kft. és a Signal Biztosító Zrt. által alkotott konzorcium, ekkor íródott az október 18-án felbontott, majd ― a HVG információja szerint versenytárs nélkül ― nyertesnek minősített pályázat, amely alapján a Nefmi november 30-án megkötötte a szerződést.

Az autóvásárlónak mindenképpen hitelt kell felvennie, éspedig szigorúan a Széchenyi Banktól, amely a Fidesz-közeli milliárdos, Töröcskei István érdekeltségébe tartozik, az ő elnökletével működik. Hiába volna a vásárló kezében a 3,4 millió forintos gyári árat a 900 ezer forint állami támogatással és a nagyjából 800 ezer forint flottakedvezménnyel csökkentett, 1,6 millió forintos önerő, a minisztérium által már a pályázati dokumentációban megszabott háromféle lehetséges kezdőrészletet (125 ezer, 400 ezer és 700 ezer forintot) meghaladó összegre hitelt kell felvennie. Ennek havi részleteit három évig 27,1–34,24 százalékos thm-mel fizeti vissza. Ráadásul a 26–34 ezer forintos havi törlesztőrészlet úgy jön ki, hogy a futamidő végén erre még ― a kezdőrészlet nagyságától függő ― 0,7–1,3 millió forintos maradványértéket kell rátennie. Mire a mozgáskorlátozott az utolsó fillérig törleszti a kölcsönt, nagyjából a flottakedvezmény összegét bukja el.

A feltűnően magas kamatot a Széchenyi Bank üzletágvezetője, Tóth Tamás (a konzorcium minisztériumi kapcsolattartója) a HVG-nek a beépített cascóval és azzal magyarázta, hogy a szerződés szerint 2015. december 31-éig fenn kell tartaniuk a forint-alapkamatra épülő konstrukciót, erre pedig a banknak tartalékot kell képeznie. Összehasonlításképpen a HVG ajánlatot kért egy fővárosi márkakereskedőtől; ő ugyanazt a Suzukit 600 ezer forinttal olcsóbban, 2,85 millió forintért árulta, és hasonló feltételekkel, cascóval együtt 8,4 százalékos thm-mel terhelt hitelt ajánlott hozzá.

A dokumentáció deklarálja, hogy a pályázat nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, holott a tárca 2015-ig évi 1 milliárd forint közpénzt készül a konzorciumon keresztül kiadni. A gépkocsi ára nem volt bírálati szempont, a kötelező műszaki követelmények között pedig kézi sebességváltóval ellátott autó szerepel. Azt maga a minisztérium írta elő, hogy amennyiben a jogosult a legnagyobb előírt kezdőrészletnél több önerőt forgatna be a vásárlásba, a pluszpénzt a pénzintézet köteles betétként kezelni, a havi részletet ennek terhére levonni ― tehát az irreálisan magas kamatokat a vásárló a saját pénzéből is megfizetheti a banknak. Töröcskei november 15-étől az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója, ám bankelnöki és több más gazdasági tisztségéről nem kell lemondania, mivel állami tisztsége egy törvénymódosítás nyomán január 1-jétől nem számít összeférhetetlennek.

A budapestiek és Pest megyeiek csak az M1 Autó Planet Kft. törökbálinti bemutatótermében tekinthetik meg és vehetik át egyen-Suzukijukat. Országszerte kilenc régióközpontban működik értékesítési pont, a többi bemutatóterem alvállalkozók tulajdonában van. Megyeri Orsolya, a kft kommunikációs igazgatója ― aki egyben a konzorcium kommunikációs feladatait is ellátja ― a HVG számára azzal indokolta cége közbeiktatását, hogy a Suzuki a flottakedvezményét a kft-n keresztül nyújtja. Az M1 Autó Planet Kft. ― több, ugyanazon a törökbálinti, Tó utca 2. szám alatti székhelyen bejegyzett cégen keresztül ― Tóth Tamás résztulajdonában van. A kft 2011. május 18-ától végrehajtás alatt állt, amit a pályázatbontás után néhány nappal, október 21-én törölt a cégbíróság. A tenderbontás időpontjában tehát nem szerepelhetett az adóhatóság köztartozástól mentes adózókat nyilvántartó listáján, így feltehetőleg nem felelt meg a pályázat feltételeinek. Tóth Tamás elmondta, a cég a 75 ezer forintos adótartozást októberben kifizette, hogy a szerződéskötésnek ne legyen akadálya.

Különös része a Nefmi és a konzorcium között létrejött szerződésnek az a biankó engedély, amely a konzorcium által a későbbiekben létrehozandó gazdasági társaságnak engedi át a jogelőd valamennyi szerződéses kötelezettségét és szerzett jogát. Erről Tóth Tamás azt mondta: a Széchenyi Bank lízingcéget hoz létre, amire várhatóan a második félévben kerül sor. A törökbálinti Tó utca 2.-be bejegyzett másik cég, a Planet Leasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. ― amelynek budai, Krisztina körúti irodáját már ki is nézte a terjeszkedő Széchenyi Bank ― október 12. óta felszámolás alatt áll, de Tóth Tamás szerint ennek a cégnek semmi köze a konzorciumhoz.

a hvg.hu cikke

Címkék: autó

A bejegyzés trackback címe:

https://hunvolley.blog.hu/api/trackback/id/tr513591626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása